0015

Дивні розрахунки херсонських перевізників

Обговорення теми підвищення ціни проїзду в громадському транспорті Херсона викликає чималий резонанс у громадськості. Інформаційне поле наповнене інформацію різного характеру, тому вона потребує впорядкування і надання логічності викладення. Спробуємо розібратись у тому, як саме відбуватиметься підвищення, якщо, звісно, відбудеться.

Засідення виконкому Херсонської міської ради, на якому має розглядатись питання підвищення ціни проїзду в міському громадському транспорті, заплановане на 31 січня 2017 року. Перед тим пройшла нарада за участі представників перевізників та громадськості, а 30 січня 2017 року заплановані громадські слухання із зазначеного питання. Позиція громади залишається незмінною: 1) підвищення тарифів – лише за надання обгрунтованих розрахунків; 2) без надання гідних умов перевезення підвищення бути не може.

Днями три перевізника надали свої розрахунки, які розміщені на офіційному сайті Херсонської міської радиПАТ “Ремпобуттехніка-Херсон”ТОВ “Іксора”ПФ “МИС”. Можна помітити, що кінцеві розрахунки ціни значно різняться: 11,15 грн. у “Ремпобуттехніки”, 5,04 грн. у “Іксори” та 9,97 грн. у ПФ “МИС”.  Більш детальний аналіз розрахунків буде представлено у подальших дослідженнях “Херсонського Вісника”. Наразі проаналізуємо доцільність представлення саме подібних розрахунків.

Громадськість Херсона обурена не стільки підвищенням ціни, скільки відсутністю інформації, яка доводить саме таке підвищення. Сучасне інформаційне поле диктує свої правила – херсонці дуже активно спостерігають за новинами, тому добре розуміють, що за об’єктивних причин підвищення ціни не уникнути, але для цього мають бути надані обгрунтовані підстави. Надані розрахунки – це лише зведені показники. Невідомо, наскільки правильно вони розраховані і чи не було завищення або заниження певних статей, чи об’єктивними були розрахунки. До того ж, показник “заробітна плата водіїв та кондукторів” викликав запитання у багатьох: в Херсоні кондукторів маршрутних таксі давно вже ніхто не бачив, як і, відповідно, контролю пасажиропотоку, який має відбуватись за допомогою відривних квитків.

Більш того, інформаційне поле сьогодні наповнене інформацією про обурення жителів інших міст через необгрунтоване підвищення цін на проїзд у міському транспорті, тобто проблема носить загальноукраїнський характер, а не суто херсонський. А в Конотопі на Сумщині проїзд навіть подешевшав. Отже, виникає нагальна потреба розібратись із проблемою, досконально її вивчивши.

Регулювання ціни будь-якої послуги має починатись із грунтовного вивчення ринку, проведення аналізу ціноутворення та, як результат, розробки програми оптимізації витрат, особливо якщо мова іде про так звану соціальну послугу – проїзд у громадському транспорті. Чомусь на жодному з засідань не було оголошено, що Управління транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради іще в грудні 2016 року здійснило закупівлю у Херсонського Національного технічного університету із розроблення маршрутної мережі міських автобусних маршрутів загального користування. Інформація знаходиться у відкритому доступі на сайті ProZorro. Саме наукове дослідження оптимальної маршрутної мережі є першим і основним кроком до аналізу та встановлення обгрунтованої ціни. Про це повідомляє і технічне завдання, підписане обома сторонами:

Screenshot_2

Договір підписано, як видно з технічного завдання, 08.12.2016 року. Загальна вартість робіт складає 190 тис. грн. Договір можна також переглянути на сторінці закупівлі. Послуги були здійснені, а оплата відбулась 26 грудня 2016 року у відповідності до рахунку-фактури. Детальну інформацію можна побачити на відповідних сервісах відкритих даних http://www.007.org.ua (на скріншоті) або e-data.gov.ua:

Screenshot_5

Screenshot_3

Отже, 09 грудня було підписано рахунок-фактуру, у відповідності із яким Управління транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради мало отримати наукове дослідження із аналізом пасажиропотоку та інших показників, які є відправними для розрахунку оптимального тарифу для перевезень. Також наукова робота є грунтом для оптимізації розподілу маршрутів міського пасажирського транспорту. Подібне наукове дослідження є важливим аспектом для побудови оптимальної транспортної системи міста, оптимізації витрат та поліпшення транспортної інфраструктури, що сприяє більш комфортному пересуванню містян та гостей міста, а також значно полегшує роботу перевізникам. Тим паче, що ХНТУ – відомий заклад зі значним досвідом подібних досліджень, тобто їхня обгрунтованість і практична цінність навіть не піддаються сумніву. Однак, про дане дослідження на жодній із зустрічей та жодному обговоренні не було зазначено ані слова.

Screenshot_4

Після того, як інформація про проведене дослідження була знайдена, громадські діячі здійснили запит до Управління транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради з проханням надати результати наукових досліджень. Управління надало доволі цікаву відповідь, яка повідомляє, що, виявляється, досілдження на даний момент (25.01.2017 року) перебуває у стадії доопрацювання, тому не може бути оприлюдненим. Скріншот відповіді додається:

Vidpovid

Подібне доопрацювання законом, в принципі, передбачено. Але виникає логічне запитання: як можна виносити на засідання виконкому 31 січня 2017 року питання підвищення ціни проїзду в міських автобусах, якщо наукова робота, яка за всіма законами логіки, здорового глузду і принципами розрахунку тарифів має лягти в основу встановлення тарифів, станом на 25.01.2017 року знаходиться на стадії доопрацювання? Тим паче, дізнатись про існування подібної наукової роботи можна лише у випадку володіння грунтовними знаннями в галузі бюджетних фінансів. Пересічним херсонцям на засіданні стосовно підвищення тарифів на проїзд про дослідження не повідомляли, а доволі емоційно намагались пояснити, що так потрібно, пасажири самі не вміють себе нормально поводити, а ціни на все зростають. Подібні емоційні засідання свідчать про те, що перевізники не мають бажання пояснювати громадськості всі аспекти підвищення цін та спокійно відповідати на логічні запитання. Але в епоху відкритих даних неважко за наявності відповідних знань і досвіду зробити грунтовне дослідження, яке підтвердить наступне:

1) підвищення тарифів на проїзд у херсонському громадському транспорті якщо і має відбуватись, то лише після всеосяжного дослідження всіх складових тарифу;

2) будь-яка зміна тарифу має відбуватись лише після оприлюднення зазначеної наукової роботи, адже вона є відправною точкою теоретичного і практичного обгрунтування тарифу на проїзд.

30 січня о 10.00 у великій залі Виконкому Херсонської міської ради відбудуться громадські слухання з питань підвищення тарифів на проїзд. Запрошуються усі бажаючі та небайдужі, представники ЗМІ і громадськості, які зможуть поставити питання представникам влади стосовно вартості проїзду та отримати необхідні консультації із цього приводу.

“Херсонський вісник” продовжує слідкувати за транспортними проблемами Херсона та повідомлятиме про наступні зміни і проводитиме дослідження у даній галузі.

Автор: Євгенія Вірлич

Окрема подяка Юрію Пекелісу за допомогу у здійсненні досліджень транспортної проблеми в місті Херсоні!

Please like & share:
маршрутки
проезд
тариф
транспорт
цена