Як “Херсонелектротранс” познущався з громади, або Вакансія у Міністерстві фокусів

Закупівля тролейбусів у Херсоні в 2016 році викликала чималий резонанс як у владі, так і в суспільстві. Навколо процедури закупівлі точились чутки, інтриги і навіть скандали: численні звинувачення одних у завищенні ціни, інших – у небажанні зробити місто більш зручним. Проте всі скандали напередодні здійснення закупівлі затьмарило обурення і гнів громадськості, коли стали відомі подробиці переможної пропозиції. Але про все за чергою.

Закупівлю тролейбусів у Херсоні здійснює міське комунальне підприємство “Херсонелектротранс” (код за ЄДРПОУ 03328635). Іще наприкінці весни 2016 року громада почула суму у 14 млн. грн. на закупівлю тролейбусів. Дійсно, тролейбусний парк Херсона потребує оновлення, адже затребуваність транспорту велика, а задовольнити потреби мешканців наявний рухомий склад нездатний. Але для того, аби витратити 14 млн. Грн., необхідно принаймні надати певну документацію, яка обгрунтовує, що потрібні саме 14 млн., а не, скажімо 12,5 чи 20,3. Однак, протоколи засідань комісії з питань планування,  фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку, інвестиційної політики та дерегуляції №22 від 12.07.2016 р. та №23 від 19.07.2016 р. свідчать про те, що жодних розрахунків до сесії Херсонської міської ради так і не було надано.

Голова зазначеної комісії, депутат міської ради Андрій Дмитрієв зауважував, “що закупівля нових тролейбусів – це велика витратна стаття, але керівництвом МКП «Херсонелектротранс» жодного разу не було надано інформацію щодо техніко–економічного обґрунтування. Перед тим, як приймати подібні рішення необхідно чітко розуміти ефективність даних трат”. Крім того, керівництвом підприємства нічого не зроблено для поліпшення стану справ на підприємстві, діяльність підприємства так і залишається неефективною:

— не змінено сітку маршрутів руху тролейбусів, з урахуванням виключення співпадіння з  маршрутом  руху маршрутних таксі;

— не проведення розрахунки щодо реального коефіцієнту співвідношення платних перевезень до пільгових. Підприємство на 1 грн. реального доходу отримує 4,75 грн. компенсації з бюджету, як результат, із міського бюджету тільки з початку року виділено 12 млн. грн.(протокол засідання комісії №22 від 12.07.2016 року).

В результаті, комісія рекомендувала керівникові МКП “Херсонелектротранс” Єгору Устінову надати економічне обґрунтування для закупівлі нових тролейбусів; експертний висновок про можливість ремонту  старих тролейбусів, його вартість; розрахунки пасажиропотоку на маршрутах, розрахунок реального  коефіцієнту співвідношення платних та пільгових перевезень. За тиждень комісія повернулась до розгляду питання, однак, не дивлячись на рекомендації, надані комісією на попередньому засіданні, Єгор Устінов так і не надав обґрунтованої відповіді про необхідність виділення коштів на придбання нових тролейбусів, хоча і обіцяв це зробити. Деякими ЗМІ ситуація була представлена, як намагання бюджетної комісії та особисто Андрія Дмитрієва перешкодити придбанню нових тролейбусів, однак, дії і депутатської комісії в цілому, і Андрія Миколайовича зокрема були абсолютно логічними і виваженими: всі цілковито підтримують придбання нових тролейбусів, проте надайте хоч якісь розрахунки, які наштовхнули Вас на суму в 14 млн. гривень. Звідки Ви взяли подібні дані? Раптом місто потребує 20-мільйонної закупівлі? І тиша здригнула повітря…

Тим часом, Громадська рада при міському голові також надала свої пропозиції щодо закупівлі тролейбусов: вони так само запротокольовані (протокол №2 від 21.07.2016 року), де абсолютна більшість підтримала пропозицію про розподіл видатків Управління транспорту, дорожньої інфраструктури та зв’язку (саме цьому управлінню підпорядкований “Херсонелектротранс”) за умови надання управлінням чіткого економічного обґрунтування здійснення видатків та із рекомендацією бюджетній депутатській комісії щодо придбання виключно тих тролейбусів, які обладнані для людей зі спеціальними потребами у зв’язку з нагальною потребою реалізації прав осіб із інвалідністю та збільшенням звернень громадян із цього приводу, зокрема до Громадської ради при Херсонському міському голові. Ця пропозиція була озвучена зокрема на депутатських комісіях, де отримала беззаперечно ствердні кивання головами усіх причетних.

На сесії міської ради депутати прогнозовано підтримали виділення коштів “Херсонелектротрансу”, навіть попри відсутність принаймні усних обгрунтувань, окрім коронного “місту це потрібно”. Усі зраділи і стали чекати нових тролейбусів, точніше вже уживаних, але з Європейського Союзу.

На порталі публічних закупівель Prozorro з’являється оголошення МКП “Херсонелектротранс” про здійснення закупівлі. Щоправда, жодного слова про пристосованість майбутніх тролейбусів для осіб із інвалідністю немає. Проте назва тендеру “Міський пасажирський тролейбус, який був у використанні в країнах Європейського Союзу”, вселяє надію на те, що будуть придбані саме тролейбуси з низькою підлогою, пристосовані для людей із особливими потребами. Начебто жодних інших варіантів у ЄС бути не могло. Але не бачив Євросоюз херсонського “Електротрансу”!

Згідно з даними порталу Prozorro, тендерні пропозиції подавались до 14.09.2016 року, а аукціон починався 29.09.2016 року. Саме на порталі Prozorro вперше можна було побачити, що тролейбусів планують закупити саме 12 штук – до того містом ходили різні чутки, зокрема навіть представники профільного управління казали про 10.

Реєстр учасників включає чотири підприємства:


screenshot_1

Далі — початок найцікавішого. Переможцем визнано ТОВ “Торговий Дім “ЛІТАН”, хоча найменша пропозиція – у ФОП Шворак Анатолій Іванович:

screenshot_2

Звісно, виникає бажання подивитись, чому була відхилена пропозиція ФОП Шворак А.І., яка виявилась майже на 1,348 млн. меншою, ніж пропозиція переможця. Протокол відхилення змушує фахівців принаймні здивуватись:

screenshot_3

Здивування логічне, адже справа у тому, що кількома днями раніше ФОП Шворак А.І. став переможцем у тендерній пропозиції міста Рівне на закупівлю тролейбусів, запропонувавши 3,9 млн. грн. за 6 тролейбусів Skoda 14TR або еквівалент (650 тис. грн. за одиницю) — саме такі закупив “Херсонелектротранс”:

screenshot_4

Дивина полягає в тому, що буквально за кілька днів до розкриття торгів у Херсоні ФОП Шворак А.І. переміг у аналогічному аукціоні міста Рівне і претензій до наданої документації не було, а в Херсоні чомусь сталось так, що його пропозиція мінімальної ціни співпала з недопущенням його до торгів через відсутність певних документів. Неважко порахувати, що 1 тролейбус, запропонований ФОП Шворак А.І. у Херсоні, коштує 1 млн. грн., а запропонований переможцем ТОВ “Торговий Дім “ЛІТАН” – 1 112 310,00 грн., тобто на 112 310 грн. дорожче за одиницю продукції.

Далі — ще цікавіше: тролейбуси Škoda 14Tr, закуплені у ТОВ “Торговий Дім “ЛІТАН”, не відносяться до категорії тролейбусів із низькою підлогою, а отже, вимога громадськості Херсона просто проігнорована, хоча недостатність транспорту, обладнаного для осіб із інвалідністю, — це кричуща проблема в місті. Додаток №2 до договору, укладеного між КП “Херсонелектротранс” та ТОВ “Торговий Дім “ЛІТАН”, що підтверджує марку тролейбуса, додається:

screenshot_5

Для того, аби читачі більш наочно відчули, про які саме тролейбуси йдеться, можна навести яскраві приклади. Тролейбуси Škoda 14Tr випускались у період 1980 — 2004 рр. Саме Škoda 14Tr — це одна з найбільш розповсюджених моделей тролейбусів, що закуповуються в незалежній Україні. Хто пам’ятає трасу Сімферополь — Алушта та хоч раз долав її тролейбусом, швидко згадають. Це та сама Škoda 14Tr, яку днями закупили в Херсоні і навіть встигли укласти договір. Тролейбуси Škoda 14Tr модифікувались і оновлювались, чимало їх можна побачити в Києві, але істотних змін для пасажирів не відбулось. Ось київська “Шкода” тієї ж марки (Автор фото: Анатолий Гончаров – собственная работа):

trolleybuses_in_kyiv1

Чим придбані тролейбуси відрізняються від тих, що наразі здебільшого представлені в Херсоні, невідомо. Більш того, громадськість обурена повним ігноруванням вимоги облаштування тролейбусів для осіб із інвалідністю, хоча представники і профільного управління, і особисто керівник КП “Херсонелектротранс” Єгор Устінов неодноразово запевняли, що ця умова буде виконана. Проте посилання на портал публічних закупівель Prozorro та результат закупівлі свідчать про інше.

P.S. В процесі написання статті з’ясувалась іще одна дивина: до договору від 19.10.2016 року внесені зміни у бік зменшення ціни.

screenshot_6

Наразі додаткова угода не оприлюднена, тому про подробиці говорити важко, однак точно можна сказати наступне:

  1. Основний договір було укладено 19.10.2016 року та одразу опубліковано — без штампу Управління Державної казначейської служби про реєстрацію, хоча практика свідчить, що замовники здебільшого завантажують договір на портал публічних закупівель вже після реєстрації.
  2. Після здіймання галасу навколо закупівлі з’явились зміни у бік зменшення ціни.

Не хочеться вірити, що подібне – цинічне знущання з херсонської громади, але фокусів дуже багато навіть серед представлених у даній статті. Іще більше їх представлено у розслідуваннях колег-журналістів, які працювали над цією темою. Отже, Міністерство фокусів в Україні просто конче необхідне: кандидат на заміщення вакансії Міністра є.

“Херсонський Вісник” буде продовжувати слідкувати за розвитком подій та інформувати про подальші зміни.

Автор: Євгенія Вірлич

Please like & share:
бюджет
закупки
прозорро
троллейбус
херсонелетротранс