umzt2

Кінець “червоної” людини, або пригоди найстарших і найдорожчих тролейбусів у Херсоні

У попередній частині розслідування “Херсонський вісник” опублікував інформацію про те, як саме здійснювалась закупівля тролейбусів для Херсона КП “Херсонелектротранс”. Наразі – продовження дослідження, як саме херсонське підприємство намагалось використати кошти платників податків.

Короткий опис причин та наслідків суперечливої закупівлі:

1. У червні 2016 року з’являється інформація про те, що КП “Херсонелектротранс” планує закупити тролейбуси на суму понад 14 млн. грн. Проте ані розрахунків, ані чіткого пояснення, які саме тролейбуси і в якій кількості будуть придбані, не було. Це підтверджують протоколи відповідної депутатської комісії Херсонської міської ради. Відповідь на інформаційний запит до Херсонської міської ради свідчить про те, що станом на 23.11.2016 року навіть профільне управління та міська рада не мають розрахунків щодо закупівель тролейбусів:

zapyt

2. Громадська рада при міському голові Херсона звертається із проханням підтримати закупівлю тролейбусів за умови надання відповідним профільним управлінням чіткого економічного обґрунтування здійснення видатків та із рекомендацією бюджетній депутатській комісії щодо придбання виключно тих тролейбусів, які обладнані для людей зі спеціальними потребами у зв’язку з нагальною потребою реалізації прав осіб із інвалідністю та збільшенням звернень громадян із цього приводу, зокрема до Громадської ради при Херсонському міському голові (протокол №2 від 21.07.2016 року). 

3. Після опублікування даних про закупівлю на порталі Prozorro виявляється, що тролейбусів має бути 12 шт., а умова низької підлоги або обладнання для людей із особливими потребами проігнорована.

4. Дослідження, які також зазначені у попередній частині статті, виявили, що мають закупити тролейбуси марки Škoda 14Tr у постачальника ТОВ “ТД “Торговий Дім “Літан” за найвищою в Україні ціною – понад  1 млн. 112 тис. за один тролейбус, хоча аналогічні тролейбуси в інших містах України коштували від 650 тис. грн. (місто Рівне) до 987 тис. грн. (місто Запоріжжя: про цю закупівлю – далі). Слід зазначити, що середній вік тролейбусів, які намагалось закупити КП “Херсонелектротранс”, складає 25 років – це більше за середній вік рухомого електротранспорту Херсона.

Після низки публікацій та розслідувань у ЗМІ очільник КП “Херсонелектротранс” Єгор Устінов збирає прес-конференцію 07.11.2016 року, де намагається пояснити свою позицію та позицію херсонської влади щодо даної закупівлі. Відомий в Херсоні громадський активіст Юрій Пекеліс зробив відеоряд, який доводить суперечки між тим, що обіцяв Єгор Устінов раніше і що сталось наразі. Поведінка очільника підприємства під час антикорупційної депутатської комісії красномовно свідчить про зухвале ставлення до представників громади (зокрема лунала фраза “городские товарищи”, адресована активістам) – платників податків, які мають повне право знати про всі подробиці закупівлі. Повний запис любительською камерою прес-конференції також свідчить про суперечки та відверту брехню у виконанні Єгора Устінова. Разом із очільником КП “Херсонелектротранс” у прес-конференції брали участь міський голова Херсона Володимир Миколаєнко, голова тендерного комітету КП “Херсонелектротранс” та очільниця профільного управління – Управління транспортної, дорожньої інфраструктури і звязку Херсонської міської ради – Аліса Вербицька.

Попри ту інформацію, яку озвучив Єгор Устінов, відкриті джерела даних свідчать, що, наприклад, у місті Запоріжжя відбулась закупівля таких самих тролейбусів  Škoda 14Tr у того самого постачальника ТОВ “ТД “Торговий Дім “Літан” – переможець виграв із ціною 10127700,00 грн. за 10 тролейбусів, отже, 1 млн. 012 тис. 770 грн.за 1 тролейбус, тобто вартість одного тролейбуса для Запоріжжя менша за херсонську на понад 90 тис. грн. Враховуючи навіть той факт, що місто-постачальник Дніпро набагато ближче до Запоріжжя, ніж до Херсона (84 км до Запоріжжя проти 328 км до Херсона), різниця більше за 90 тис. на одній одиниці – це забагато. Попередню оплату здійснено іще 19.09.2016 року (скріншот з порталу Є-data – дані підтверджує і портал 007):

%d0%b7%d0%b0%d0%bf%d0%be%d1%80%d1%96%d0%b6%d0%b6%d1%8f-7089390

Оплати у відповідності до накладних у Запоріжжі здійснені 08.11.2016 року та 15.11.2016 року. Отже, “Запоріжжяелектротранс” тролейбуси отримало.

Після надання розголосу і проведення низки розслідувань з’явилась резонансна інформація у ЗМІ, а 23.11.2016 року рахунки КП “Херсонелелектротранс” було заблоковано у відповідності до Постанови від 23.11.2016 року та Рішення №0022 від 20.06.2013 року: підприємство порушило рішення суду, у відповідності до якого КП “Херсонелектротранс” заборонялось відкривати будь-які рахунки в банках, а ДПА зафіксувала відкриття рахунку в ПАТ “ДіамантБанк” (скрін додається):

%d0%b0%d1%80%d0%b5%d1%88%d1%82-%d1%80%d0%b0%d1%85%d1%83%d0%bd%d0%ba%d1%96%d0%b2

Історія із закупівлею тролейбусів у Херсоні закінчилась тим, що закупівля не відбулась. Після численних суперечок, зокрема у соціальних мережах, на засіданнях депутатських комісій та в сесійній залі, кошти на закупівлю тролейбусів у Херсоні було спрямовано на погашення боргів КП “Херсонелектротранс”, що дозволить принаймні розблокувати рахунки підприємства.

Деякі представники ЗМІ намагались побачити ознаки лобіювання інтересів тієї чи іншої політичної сили, однак, наведені у статтях “Херсонського Вісника” та інших виданнях факти, а також лист Служби безпеки України, яка також долучилась до справи, свідчать про те, що підстави обуритись на зухвалу закупівлю у громади Херсона є:

1.. КП “Херсонелектротранс” проігнорував вимоги людей із особливими можливостями.

  1. Очільник підприємства систематично плутав факти і вводив в оману городян наданням неправдивої інформації.
  2. Періодично у словах очільника КП “Херсонелектротранс” можна було почути зухвале ставлення до представників громади, чиї податки фактично намагались використати для закупівлі найдорожчих та найстарших тролейбусів.

В результаті, місто залишилось без тролейбусів, проте позбавилось можливості закупівлі саме старих машин, не обладнаних для комфортних перевезень. Наразі в Україні налагоджено виробництво тролейбусів із низькою підлогою (зокрема у місті Дніпро), вартість яких на даний момент становить близько 4 – 4,5 млн. грн. Для громади набагато більш корисним було б оновлення парку на 3 – 4 нові машини, які повністю відповідають вимогам всіх громадян, аніж придбання 12 тролейбусів, які, знову ж таки, не задовольняють потреби маломобільних осіб та з високою імовірністю могли стати тягарем для міського бюджету у питаннях ремонту. Варто додати, що українські міста активно використовують можливості придбання електротранспорту без залучення бюджетних коштів або із мінімальним залученням (європейські гранти, безоплатна передача тощо) – в Херсоні подібна можливість навіть не розглядалась, принаймні не оприлюднювалась.

Результат громадської активності та журналістських розслідувань засвідчив можливий “кінець червоної людини” – людини-очільника радянського зразку, впевненої у тому, що її зухвалі дії матимуть бажаний результат у вигляді шкоди суспільним інтересам заради власної вигоди.

Автор: Євгенія Вірлич

Please like & share:
електротранс
КП "Херсонэлектротранс"
КП херсонелектротранс
тролейбус
тролейбуси
электротранс