Свій до свого по своє, або хто керує херсонськими ліфтами

З 1 лютого 2017 року мешканців багатоквартирних будинків Херсона спіткала неприємна новина: вартість однієї поїздки ліфтом відтепер коштує не 18 копійок, як попередні два роки, а 39 копійок. Більш того, протягом року обіцяють подорожчання до 70 – 80 копійок, в залежності від компанії, яка продає картки. Через подібні обставини «Херсонський Вісник» почав власний аналіз та розслідування діяльності компаній, які обслуговують ліфтове господарство міста.

Що таке ліфтові картки?

Херсонські ліфти у багатоквартирних будинках здебільшого обладнані карткоприймачами. Ідея такого експерименту була втілена в життя на початку 2000-х. Логіка була проста і може навіть корисна: регламентувати подорожі в ліфтах та заробити на їхній ремонт, адже в 90-ті ліфти багатоповерхівок нищівно паплюжили. На жаль, такими були реалії. У місцевих ЗМІ навіть говорили про економію, яку начебто забезпечує наявність чіп-картки.

Проте якщо Ви зайдете у звичайний ліфт звичайної багатоповерхівки сьогодні, Ви навряд чи побачите зміни у порівнянні з 17-річною давниною, а економія опинилась під питанням. Який висновок? Гроші явно витрачаються не за призначенням. Тим паче, що від «карткової» практики більшість обласних центрів України відмовилась. Наразі картки для проїзду в ліфтах з усіх обласних центрів використовують лише Херсон та Житомир. Щоправда, в новобудовах Херсона відмовляються від практики використання ліфтових карток – там вартість обслуговування ліфтів входить до вартості квартплати. І чогось вартість квартплати піднімається не настільки часто і не настільки радикально, а ліфти у зазначених будинках знаходяться у більш прийнятному стані.

Хто є хто в ліфтовому господарстві Херсона

У січні 2017 роки херсонців сколихнула новина про здорожчання вартості проїзду в ліфтах вдвічі! Причому це стосується лише ліфтів, обладнаних картоприймачами: у тих будинках, де вартість обслуговування ліфтів закладена у вартість квартплати, чомусь нічого не змінилось. Більш того, заплановано підвищення вартості поїздки до кінця року іще майже в 2 рази. Відповідні розрахунки містяться в проекті рішення Виконкому Херсонської міської ради «Про погодження розрахунків базової ціни технічного обслуговування базового ліфта у житлових будинках».

Одним із перших серед херсонського політикуму на проблему звернув увагу депутат Херсонської міської ради Дініс Бердник. Саме в його запиті йшлось про численні скарги херсонців на якість роботи ліфтів: «Мешканці зазначають, що ліфти знаходяться на балансі департаменту ЖКГ, ремонт ліфтів здійснюється за кошти міського бюджету, а електроенергію, яку споживають ліфти, оплачують ОСББ. Тому для мешканців є незрозумілим підняття тарифу на перевезення в ліфтах міста на 100%. Мешканці міста зазначають, що Херсон – одне з небагатьох міст України, де здійснюється проїзд на платній картковій основі, в інших містах України відсутні картки і люди вільно і безкоштовно переміщуються ліфтом. Також люди скаржаться, що, незважаючи на своєчасну сплату технічного обслуговування ліфту, робітники обслуговуючих підприємств не завжди виїжджають на їх виклики, кажуть, що не вистачає працівників, а для «швидкого» усунення проблем просять додаткову плату». Звернення було адресоване трьом підприємствам, які здійснюють технічне обслуговування та зокрема надають можливість придбання карток для здійснення поїздок у ліфтах: ПрАТ «Херсонліфт», ТОВ «Херсонліфт» та ТОВ «ХХІ Сторіччя – Херсонсервіс». Депутат Корабельної районної у місті ради Сергій Левченко так само звернув увагу на нелогічне та необґрунтоване підвищення ціни проїзду, звернувшись до Антимонопольного комітету України.

ТОВ «ХХІ Сторіччя – Херсонсервіс» надало інформацію за запитом Дініса Бердника. До речі, єдина організація, яка надала вичерпну відповідь на запит, проте чимало питань залишилось.

У відповіді ТОВ «ХХІ Сторіччя – Херсонсервіс» йдеться про те, що система технічного обслуговування та ремонту ліфтів складається з регламентних робіт (встановлюються спеціалізованою організацією), місячних робіт (не рідше одного разу на 31 день) та квартального ремонту (не рідше одного разу на 3 місяці). При цьому, за грудень 2016 року зареєстровано 626 звернень громадян до диспетчерських служб організації – усі проблемні ситуації усунені робітниками ТОВ «ХХІ Сторіччя – Херсонсервіс». Принаймні так зазначено в документах. Проте мешканці будинків скаржаться на те, що проблемні ситуації здебільшого усувають за додаткову платню (це зазначено і в запиті), а переважна більшість ліфтів у Херсоні вже вичерпали свій строк служби – 25 років. Граничний строк експлуатації ліфта — 25 років (або визначено заводом виробником) за умов, що його використання і технічне обслуговування відповідає вимогам заводу-виробника.

Родичі родичів і друзі друзів

Неможливо не зацікавитись тим, хто займається ремонтом ліфтового обладнання в Херсоні. Це зазначені вище компанії ТОВ «ХХІ Сторіччя – Херсонсервіс», ПрАТ «Херсонліфт», ТОВ «Херсонліфт» та іще одне підприємство, яке не лунало вище, – ПП «Листопад». Керівником ТОВ «ХХІ Сторіччя – Херсонсервіс» є Сурен Данелян – помічник-консультант депутата Херсонської міської ради Євгена Назаряна. Це підтверджує реєстрація помічника згідно зі зверненням від 15.03.2016 року – станом 17.05.2017 року ця інформація також актуальна. Євген Назарян входить до складу постійної комісії з питань житлово-комунального господарства, благоустрою, енергозбереження та інженерної інфраструктури, а отже, чудово володіє інформацією про розподіл коштів на ремонт ліфтового обладнання, а також про потреби у такому ремонті. Якщо ТОВ «ХХІ Сторіччя – Херсонсервіс» за період каденції депутатів Херсонської міської ради VII скликання обслуговувало здебільшого житлові будинки і комунальні заклади Нової Каховки та Олешків (дані порталів відкритих даних 007.org.ua та e-data.gov.ua), маючи невеликий спектр обслуговування в Херсоні (Херсонська ОДА та Виконавчий комітет Херсонської міської ради), то інші зазначені вище підприємства активно здійснювали ремонт ліфтового обладнання житлового фонду Херсона. Наприклад, ПП «Листопад», яке за період діяльності депутатів Херсонської міської ради VII скликання (з 01.01.2016 до 30.06.2017 рр.) здійснило капітальних ремонтів ліфтів у житлових будинках на 3 464 071, 60 грн. (дані порталів відкритих даних 007.org.ua та e-data.gov.ua). Цікавим є той факт, що одним із засновників ПП «Листопад» є … Сурен Данелян.

Серед засновників зазначено Капур Людмилу Суренівну. Схоже на те, що це – донька Сурена Данеляна. Знову ж таки, серед помічників-консультантів Євгена Назаряна можна побачити Капура Олександра Федоровича. Родичі? Дуже схоже. Дані про засновників, керівників та кінцевих бенефіциарних власників отримано з джерела відкритих даних youcontrol.com.ua та перевірено за допомогою запиту до Міністерства юстиції України.

Ідемо далі. Одним із засновників ПП «Листопад» є Костянтин Короглян – головний інженер ТОВ «ХХІ Сторіччя – Херсонсервіс» (його підпис та посада зазначені у відповіді на запит Дініса Бердника).

Що ж стосується ТОВ «Херсонліфт» та ПрАТ «Херсонліфт», то там так само можна побачити цікаві родинні зв’язки. Обидва підприємства знаходяться за однією адресою: м. Херсон, вул.. Карбишева, 11. Керівником обидвох підприємств так само є одна особа – Заболотній Сергій Вікторович. Якщо ПрАТ «Херсонліфт» працює з 1994 року, то ТОВ «Херсонліфт» – з 2015-го. Серед засновників обидвох «Херсонліфтів» зазначено Дмитрук Олену Леонідівну – дружину екс-нардепа від «Партії регіонів» Миколи Дмитрука, який, до слова, голосував за закони 16 січня 2014 року. До чого призвело тодішнє голосування, думаю, зазначати не варто. Кінцевим бенефіциарним власником ТОВ «Херсонліфт» є також Олена Дмитрук, а у ПраТ «Херсонліфт» кінцевий бенефіциарний власник Галина Денисенко. Так само до слова: дівоче прізвище пані Дмитрук – Денисенко. Іще один ліричний відступ, який стане основою для подальшої аналітики: Олена Дмитрук брала участь у виборах до Херсонської міської ради у 2015 році від «Опозиційного блоку». Щоправда, до міськради не потрапила. Але про це – далі.

Ремонти для своїх?

У таблиці Ви можете побачити, які суми ремонтів ліфтового обладнання були освоєні у 2016 – першій половині 2017 року. Саме цей період доцільно брати для аналізу, адже нинішня депутатська каденція набрала чинності наприкінці 2015-го. Отже, саме з початку 2016-го були сформовані титульні списки та почали здійснюватись роботи саме за поточної каденції.

«Лідером» за обсягом освоєних за півтора роки коштів є ПрАТ «Херсонліфт»: 6 521 439,60 грн. «Срібло» в чемпіонській гонці здійснення капітальних ремонтів ліфтового обладнання житлового фонду в Херсоні – у ТОВ «Херсонліфт»: 3 630 609,00 грн. Почесне третє місце із невеликим відставанням від другого – у ПП «Листопад»: 3 467 071,60 грн. На інфографіці більш наочно видно, хто кому ким приходиться і як гроші курсують фактично між родинами і добрими знайомими.

21442261_1649198861765074_1791469668_n

Графіку реалізовано PKGroup (Херсон) 

Опоблоківські перегони

Як і було зазначено вище, із Оленою Дмитрук не все так просто. У 2015 році пані Дмитрук була кандидатом у депутати Херсонської міської ради за територіальним виборчим округом №44. Цей округ включає такі адреси: проспект Кутузова, 8; проспект 200-річчя Херсона, 3 – 7, к.4; вул.. Некрасова, 28; проспект 200-річчя Херсона, 16, 18 – 23. До міської ради Олена Леонідівна не потрапила, як і жоден кандидат із зазначеного ТВО, проте за період каденції депутатів VII скликання ліфтове обладнання будинків цього округу було відремонтовано ТОВ «Херсонліфт» на суму 633 394,00 грн. Далеко не кожному депутату пощастило отримати таке фінансування на округ, з якого він був обраний. Кому саме пощастило і в яких обсягах, можна побачити на діаграмі:

диаграмма_лифты

Зверніть увагу на адреси територіального виборчого округу №44, за яким балотувалась пані Дмитрук і де було здійснено ремонт ліфтового обладнання: округ дуже щільний – і за півтора роки відремонтовано значну частину ліфтів. За два роки, які лишились нинішній каденції, із такими темпами пані Дмитрук силами двох «своїх» підприємств цілком може полагодити все ліфтове обладнання і завоювати тим самим прихильність мешканців.

Додамо іще дві «вишеньки на тортик»:

1. Ліфти на 44-му окрузі ремонтували виключно «Херсонліфти» (обидва).

2. Суми всіх здійснених оплат – виключно цілі, без «копійок». Подібна точність розрахунків вражає. Причому властива вона виключно ТОВ «Херсонліфт»: жодної проплати з «копійками» за півтора роки. Економісти, посміхніться: з нас глузують.

Також не слід оминати той факт, що вже 2015 року виникали проблеми із ТОВ «Херсонліфт», коли було виявлено, що зазначені в актах виконаних робіт ліфти після ремонтів не працювали. У той самий час, є депутати, до яких регулярно звертаються виборці з проблемою функціонування ліфтів, але на округи цих депутатів кошти або не виділяються зовсім, або їм доводиться задовольнятись малим. Яскраві приклади – Дініс Бердник, Михайло Линецький, Леонід Ремига та інші, які потрапили до міської ради з округів із великою кількістю ліфтового обладнання.

Свій до свого по своє…

«Свій до свого по своє!» — принцип, який зародився серед українців Австро-Угорщини наприкінці XIX століття і діяв в Галичині 20 – 30-х років ХХ століття за часів окупації. Люди гуртувалися для протидії експансії іноземного капіталу і стимулювання розвитку вітчизняного виробництва, власного бізнесу. У спаплюженому вигляді цей принцип чудово діє в ліфтовому господарстві Херсона. Наразі здійснюється ремонт навіть не половини ліфтового обладнання, яке цього ремонту потребує – набагато менше. Принцип відбору об’єктів для ремонту – незрозумілий, проте за фактом здійснення видатків логіка стає зрозумілою. Розвиткові і покращенню ліфтового господарства такий розподіл явно не сприяє – навпаки: люди продовжуть скаржитись, а обґрунтування підвищення ціни ліфтових карток до 39 копійок за подорож тануть на тлі загального стану більшості херсонських ліфтів. Показово це можна побачити у відео колег. Відтак, стає незрозумілим, як можна казати про подальше підвищення. Зрозуміло, що з 2014 року, коли востаннє підвищувалась вартість проїзду в ліфті, значно підвищились витрати ліфтових компаній. Однак, якість їхньої роботи якщо і змінилась, то на гірше, а більшість ліфтів – в ганебному стані, хоча за станом ліфтів наглядають одні і ті самі учасники ринку: мало того, що їх небагато – вони ще й тісно пов’язані сімейними або дружніми стосунками. І як би не зазначали журналісти, тренери та активісти, що депутати мають дбати не лише про «свій» округ, а і про весь Херсон, адже кожен із 54-х обраних вирішує долю міста на кожному пленарному засіданні сесії, все одно відбувається війна за округи. Наслідки на прикладі ремонтів ліфтового обладнання Ви можете побачити.

Автор: Євгенія Вірлич

Please like & share:
віталій богданов
динис бердник
дініс бердник
листопад
ліфт
михайло линецький
назарян
Олена Мазур
ремонт
херсонліфт