Валідатори для херсонського транспорту

Під час численних обговорень питань пасажирських перевезень у Херсоні регулярно постає питання встановлення валідаторів. Це питання майже не викликає нарікань, окрім вартості встановлення. Розглянемо, що таке транспортні валідатори і що наразі пропонує ринок.

Слово “валідатор” останнім часом лунає доволі часто. Однак, далеко не всі знають, що це і як користуватись даним приладом. Розглянемо особливості застосування валідаторів.

578ea8bf34510-1

Назва «валідатор» походить від англійського valid – «дійсний, правомірний». Це спеціальний прилад, за допомогою якого перевіряють достовірність різних документів. Дуже розповсюджені валідатори у транспорті та на пропускних пунктах. Валідатори бувають електронними та електронно-механічними.

Отже, валідатор – це пристрій, який забезпечує швидкий та прозорий спосіб оплати проїзду в громадському транспорті без участі водія чи кондуктора. Більш того, валідатор – це пристрій, який дозволить керівництву підприємства-перевізника завжди знати реальний обсяг пасажиропотоку, а отже, регулювати час руху і робити актуальні розрахунки оптимального тарифу на проїзд, що в реаліях Херсона дуже важливо.

У світлі ухвалення Верховною Радою України Закону, який передбачає застосування електронного квитка, встановлення валідаторів та безготівковий розрахунок – це важливий крок у реформуванні громадського транспорту.

Що зміниться із впровадженням електронного квитка?

Електронний квиток – це, по-перше, дуже зручно. В ідеальному варіанті, він має бути єдиним для всіх видів транспорту, але український досвід наразі свідчить про апробацію електронного квитка в електротранспорті (тролейбуси та трамваї). Проте в Естонії та інших країнах Європи є досвід єдиного квитка – карти накшталт банківської, яка дозволяє користуватись правом проїзду в будь-яких видах громадського транспорту.

Із впровадженням електронного проїзду та встановленням валідаторів у водіїв та кондукторів немає змоги контролювати готівку, а отже, вони позбуваються змоги приховувати реальні обсяги сплати за проїзд. Отже, маніпуляції на обсягах перевезень та складні розрахунки пасажиропотоку просто підуть у минуле. Більш детально з інформацією про новації впровадження електронного квитка, а також відповіді на поширені запитання, можна прочитати на порталі “Економічна правда”.

А що з валідаторами в Україні?

Деякі міста України вже тестують використання валідаторів та, як наслідок, систему електронного квитка. Наприкінці 2016 року валідатори придбало КП “Хмельницькелектротранс” (скріншот проплати з порталу Є-дата додається). Сторінка закупівлі на порталі Прозорро також дозволяє перевірити умови угоди, з яких зрозуміло, що один валідатор коштує близько 14 тис. грн. Цілком логічно, що підприємства на ринку валідаторів пропонують наближені одне до одного ціни. Отже, можна спиратись на хмельницьку закупівлю, тим паче, вона відбулась нещодавно – у грудні 2016 року.

Валідатори_Хм_1

Наразі планується впровадження у Хмельницькому безготівкового проїзду одночасно зі старою системою оплати проїзду – так пасажирам легше буде звикнути до нової системи. До того ж, контролери на початковому етапі пояснюватимуть пасажирам, як правильно користуватись валідаторами та сплачувати проїзд.

Може виникнути цілком логічне запитання: а що робити із кондукторами – вони втратять роботу? Відповідь можна взяти з європейської практики: там кондуктори стають контролерами, які заходять на різних зупинках і вибірково перевіряють, чи всі сплатили проїзд. Таким чином, абсолютно не обов’язково звільняти кондукторів – вони просто матимуть інші функції, пов’язані із контролем проїзду.

До речі, Хмельницький минулоріч отримав на лише валідатори: місто здійснило закупівлю семи нових тролейбусів із низькою підлогою Богдан Т701.10 виробництва Луцького автомобільного заводу загальною вартістю 32,06 млн. грн. Отже, місто оновило тролейбусний парк та скористалось можливістю оптимізувати перевезення і значно зекономити кошти міського бюджету на відшкодуваннях пільгового проїзду, адже облік перевезених пасажирів набагато спростився.

Також валідатори мають запрацювати у тролейбусах Луцька. Отже, практика застосування електронного проїзду в Україні існує – Херсон цілком може нею скористатись.

Наскільки це реально в Херсоні?

Запровадити електронний квиток в Херсоні не легше і не важче, ніж у будь-якому іншому місті України. Вільні залишки, які утворюються щоквартально, цілком дозволяють виділити необхідну суму підтримки КП “Херсонелектротранс” для обладнання тролейбусів валідаторами. В цілому ж, встановлення валідаторів коштувало Хмельницькому 2 млн. 184 тис. 200 грн. – це разом із автоінформаторами та моніторами. В Херсоні на маршрути виходять 20 – 35 тролейбусів (в залежності від погодних умов та потребах в ремонті). Якщо кожен обладнати трьома валідаторами (для зручності оплати в будь-якій частині тролейбусу), то необхідно близько 105 валідаторів, а це орієнтовно 14 000*105 = 1 470 000 грн. Також необхідно додати видатки на монітори та автоінформатори, що в цілому – разом із придбанням валідаторів – складатиме близько 2,5 – 2,6 млн. грн. Сума цілком адекватна для міського бюджету. Особливо якщо враховувати той факт, що кожного кварталу вільний залишок в бюджеті міста складає не менше 130 млн. Видатки на придбання валідаторів – це довгострокова інвестиція, яка допоможе в майбутньому заощаджувати чималі суми коштів та реформувати транспортну галузь, позбутись корупційної складової у розрахунках пасажиропотоку, тарифів, тіньового використання готівки.

Але чи є сенс обладнати новими валідаторами старі тролейбуси? Мабуть, що ні. Тоді розв’язання питання стає іще простішим: валідатори можна придбати виключно для нових тролейбусів, які також планують закупити цього року.

Якщо ж говорити про автобуси, то їхній рухомий склад у Херсоні становить близько 574 машин, якщо вірити даним Офіційного сайту Херсонської міської ради. Однак, придбання валідаторів актуальне далеко не для всіх: в наявності багато застарілого транспорту, непридатного для обладнання новітніми системами. До того ж, автобуси можуть бути обладнані одним або двома валідаторами, на відміну від тролейбусів. Але 14 000 грн. для придбання валідатора – це доволі велика сума для перевізників, тому без підтримки втілити в життя подібну новацію буде важко. Але варто звернути увагу, що підтримка може здійснюватись не лише з міського бюджету, а й за рахунок численних програм розвитку, які на території України втілюють ЄБРР та інші донорські установи. Якщо уважно вивчити питання, то цілком можливо залучити донорське фінансування для встановлення валідаторів у міських автобусах, не обтяжуючи міський бюджет Херсона.

Автор: Євгенія Вірлич

Переваги електронного квитка наочно:

15965167_10211729184683840_817172289691724258787)

Джерело зображення: Волинські новини

 

Please like & share:
автобус
валідатор
громадський транспорт
пасажиропотік
тролейбус