Наскільки важлива військова прокуратура: актуальні питання військової юстиції

Останнім часом у засобах масової інформації висловлюються думки щодо доцільності існування інституту військових прокуратур та відповідно ліквідації цього правоохоронного органу. Роз’яснення надає оперативне командування “Північ” та Національна гвардія України.

Однак сучасні реалії спільної роботи військових прокурорів та командування військових частин щодо зміцнення законності та правопорядку у військових колективах, виявлення та припинення злочинів та інших правопорушень, правової роботи засвідчили не лише необхідність збереження вказаного правоохоронного органу, але й відновлення військових судів в системі правосуддя.

Правопорушення, що вчиняються військовослужбовцями, мають свою специфіку і потребують специфічних знань для об’єктивної та законної правової оцінки. Військові прокурори – це особи, які володіють такими знаннями і можуть об’єктивно, професійно і оперативно виконувати визначені Законом повноваження у справах визначеної категорії.

Про суттєві особливості відносин у військовій сфері свідчить те, що їх учасниками є особовий склад Збройних Сил України та інших військових формувань, миротворчі контингенти України в різних країнах світу, Служба безпеки України, Державна прикордонна служба, Національна гвардія України тощо, діяльність яких унормована законами про порядок проходження військової служби, сотнями нормативно-правових актів, настановами, інструкціями за напрямками військового управління, збереження, обслуговування та використання зброї, бойової і спеціальної техніки тощо.

У випадку виникнення надзвичайних подій, вчинення військовослужбовцями злочинів будь-якого характеру саме військові прокурори забезпечували та забезпечують адекватне оперативне реагування на всі такі виклики.

Підтверджує справедливість цієї позиції досвід взаємовідносин з цивільними правоохоронними органами та Національною гвардією України. Як і в попередні роки, так і на сьогодні фактично всю діяльність з виявлення, розслідування злочинів, усунення їх причин та умов здійснюють військові прокурори.

Альтернативи такому правоохоронному органу за колом завдань, які вирішуються спільно з командуванням військових частин, не було і не має.

Не зайвим буде вказати про міжнародний досвід партнерів України, адже військові прокуратури ефективно функціонують в системі правоохоронних органів таких країнах, як Болгарія, Данія, Люксембург, Польща, Румунія, Франція, Швейцарія. Наразі це країни, які входять в блок НАТО.

Крім того, очевидною є необхідність відновлення військових судів. Досвід розгляду кримінальних проваджень, адміністративних матеріалів цивільними судами засвідчив, що в сучасних умовах існуюча система правосуддя не в змозі забезпечити досягнення її цілей. Тільки військові судді, офіцери військової юстиції, знаючи всі особливості проходження військової служби, володіючи інформацію про реальні умови віддання та виконання наказів у Збройних Силах України, розуміючи суттєву специфіку вчинення правопорушень в умовах бойових дій, здатні забезпечити досягнення цілей правосуддя при ухвалені судових рішень.

За участі військових прокурорів на постійній основі побудова спільна діяльність з правової роботи у військах оперативного командування «Північ» у виді спільних нарад, роботи у військових колективах, розв’язання проблем військовослужбовців.

Отже, відновлення діяльності військових суддів і збереження та функціонування інституту військових прокуратур в Україні – це важлива складова життя держави, особливо у стані військового протистояння в державі.

Please like & share: