Кредит ЄБРР — об’єктивне спасіння херсонського транспорту

Завтра, 18 січня, має відбутись позачергова сесія Херсонської міської ради. Перше питання порядку денного наразі – про затвердження Угоди про підготовку кредитного фінансування від 27 грудня 2018 року. Йдеться про Угоду між міською радою міста Херсон, комунальним підприємством «Херсонелектротранс» та Європейським Банком Реконструкції та Розвитку. Незважаючи на необхідність оновлення транспорту в Херсоні, зокрема електричного, укладання угоди з ЄБРР чомусь викликало багато критики та пересудів. Де ж шукати правду?

Транспортні колапси стали нормою життя

Херсон “славиться” транспортними колапсами вже понад два роки – з того самого моменту, як автобусні перевізники захотіли вперше підняти вартість проїзду без обгрунтування свого бажання. За ці два роки було майже все, що можна вигадати – і навіть те, що здоровому глузду не могло і наснитись: робочі групи, штучні страйки перевізників, погрози, спроби захоплення міської ради. Дійшло до того, що в листопаді 2018 року водії автобусів возили херсонців та гостей міста не за 4 – 6 грн., а за самовільні 8 – 12 грн. Перевізники не перешкоджали: більше того – навіть дорікали херсонцям.

Пошуки виходу з колапсу здебільшого здійснювали активні громадські діячі та частина депутатського корпусу: виконавча влада не поспішала вирішувати проблему. Коли протистояння “херсонці – перевізники” набуло небезпечного характеру, довелось діяти.

Європейський шанс для Херсона

Електричний транспорт на сьогоднішній день в Херсоні знаходиться у стані спроби розвитку. З одного боку, відбувається оновлення рухомого складу. З іншого, не оновлюється контактна мережа, а комунальне підприємство фактично живе за рахунок постійної підтримки з міського бюджету. Лише у 2018 році КП “Херсонелектротранс” за даними порталу відкритих даних 007.org.ua витратило 66.76 млн. грн. бюджетних коштів. Оновити тролейбусний парк істотною кількістю машин наразі швидко фізично неможливо: це потребує часу. На рік підприємство закуповує по 4 тролейбуси вже два роки поспіль. Таким чином, скласти конкуренцію автобусному транспорту важко, отже, необхідно ухвалювати рішення про додаткове фінансування. І шанс є: кредит ЄБРР.

Кредитна угода з ЄБРР передбачає отримання до 10 млн. євро строком до 12 років. Подібна пропозиція наразі унікальна на ринку, адже дозволяє з мінімальними втратами з міського бюджету оновити тролейбусний парк, придбавши необхідну кількість машин. Подібні стосунки з ЄБРР мають кілька міст України. Отже, Херсон – далеко не пілотне місто, є досвід роботи з європейським банком.

Станом на листопад 2018 року у тому чи іншому варіанті з ЄБРР працювали наступні українські міста:

ЕБРР

Джерело

Отже, досвід роботи є в різних містах. Більш того, позитивний досвід. Можна подивитись, що Львів, Кременчук та Івано-Франківськ угоди уклали ще 2016 року, отже, на сьогоднішній день вже мають транспорт. До речі, і транспортного колапсу, який би хоч приблизно нагадував херсонський, цим містам уявити важко.

Єдиний вихід із колапсу – це ЄБРР?

Кредитування ЄБРР – це не єдиний вихід із положення, в якому опинився транспорт Херсона. Можна укласти лізингову угоду з українськими банками, але на строк до 4-х років і з відсотковою ставкою… 20%! Проти 5 – 7% ЄБРР, які “розтягуються” на 12 років. Іще більш печальний вихід – це закупівля поступово по 4 – 5 машин на рік. І це лише електротранспорту: досвід минулих років показує, що на автобусний вже просто не вистачить бюджетних коштів.

ЄБРР – це на сьогоднішній день оптимальний вихід з положення, якщо мати на меті подолання транспортного колапсу. Угодою передбачено зокрема консультаційну та проектну підтримку – і все це робитимуть експерти, яких обере або призначить саме ЄБРР. Так, це коштує 30 тисяч євро, які входять до складу загальної суми, але без якісної розробки та супроводження проекту неможливе його гідне виконання. Більш того, угодою гарантується наступне (п.13 та п.14):

Місто заявляє та запевняє, що ця Угода є комерційним, а не публічним чи державним актом, і що Місто не має права вимагати імунітету щодо себе чи будь-якого з його активів на підставі суверенітету чи іншим чином згідно з будь-яким законом чи у будь-якій юрисдикції, в якій може бути поданий позов для забезпечення виконання будь-яких зобов’язань, що випливають з цієї Угоди чи мають відношення до неї.

Банк інколи отримує повідомлення, у тому числі скарги  громадянського суспільства стосовно аспектів охорони навколишнього середовища, безпеки, соціальних та інших аспектів проектів як перед ухваленням проектів Містом, так і протягом їхньої реалізації. З метою забезпечення послідовності підходу до взаємодії з громадськістю та її інформування, Банк передаватиме ці зовнішні повідомлення та відповіді на них Місту та будь-яким потенційним та наявним джерелам фінансування, якщо на цю інформацію не поширюватимуться жодні угоди про конфіденційність. Банк закликає Місто та всі джерела співфінансування також передавати Банку зовнішні повідомлення, у тому числі скарги і відповіді на них.

Отже, угода з ЄБРР – це, з одного боку, забезпечення міста транспортом, з іншого – гарантія цілісності та законності розподілу коштів платників податків Херсона, адже контроль з боку ЄБРР завжди доволі щільний.

P.S. Що буде, якщо ні?

А що ж буде, якщо під час пленарного засідання сесії не буде затверджено проект угоди? Теоретично, можна скликати іще одну сесію. А далі – іще одну. І так до тих пір, доки не ухвалять. Але це теоретико-романтично. На практиці це означатиме втрату шансу для Херсона оптимально витратити кошти на оновлення транспорту: швидко і за притомною ціною. Один новий тролейбус коштує приблизно 156 – 157 тис. євро. Принаймні такою є ціна, за якою купували в Херсоні. За 10 млн. євро можна придбати понад 40 тролейбусів. Якщо буде оновлюватись контактна мережа та здійснюватиметься низка інших технічних робіт, то трохи менше, але неістотно. Така кількість забезпечить і конкуренцію з автобусним транспортом, перевізники на якому просто не зможуть більше влаштовувати колапси; і можливість заробітку для КП “Херсонелектротранс”; і можливість створення додаткових робочих місць. Як результат – суцільний позитивний ефект для Херсона. Якщо ж цього не буде, уявляємо ситуацію із точністю до навпаки.

P.P.S.

За умовами Угоди, і Місто, і Банк також запитуватимуть грантову допомогу. Отже, є можливість отримати ще близько 2 млн. Євро безповоротної допомоги. Більш того, Місто так само має можливість звертатись за грантовою допомогою для оплати послуг експертів. Тож маємо ідеальні умови для придбання тролейбусів. Слово – за депутатами. Їхнє слово буде прозоро демонструвати, хто за, а хто проти розвитку міста.

За експертну допомогу в підготовці статті дякую Артуру Мадатяну!

Автор: Євгенія Вірлич

Please like & share: