автобуси Эталоны

Переможенька зрадлива: як бути з тарифом на проїзд у херсонських маршрутках?

6 жовтня о 10.00 має відбутись засідання Виконкому Херсонської міської ради, на який винесено питання Про встановлення тарифу на послуги з перевезення пасажирів та багажу на міських автобусних маршрутах загального користування, посилення контролю за якістю пасажирських перевезень на території міста. Проект викликав шалений резонанс іще в січні цього року. В результаті, Херсон став єдиним обласним центром в Україні, який так довго зміг утримати боротьбу за прозорість формування тарифу. Чи втримає місто цю перемогу? І чи це перемога взагалі?

Баталії розгорнулись наприкінці січня – в лютому, коли Виконком проголосував за тариф у 5 грн. Обуренню громадськості не було меж: просто взяли – і підняли! Без розрахунків, без обгрунтування, а головне – навіть без натяків на підвищення якості перевезень. Між тим, херсонські маршрутки вражають своїм безладом і ганебним станом. Численні скарги містян стали систематичними.

Після низки обурень та виграного суду перевізники змушені були піти на компроміс із громадськістю, а в міській раді створили Робочу групу з вивчення питання. Робоча група попри всі баталії завершила свою роботу у червні, створивши Меморандум із умовами, які мали б врахувати перевізники. Проте із перевізників у всіх засіданнях Робочої групи брали участь лише “Корнет-Стиль” – усі інші ігнорували, причому навіть не соромились це афішувати. В решті решт, Меморандум таки було складено, а активність громадськості, журналістів та низки депутатів не дали просунутись вперед намаганням міської влади встановити тариф у 5 грн. безпідставно.

Порівняємо непорівняльне

6 жовтня проект про підвищення ціни проїзду знову винесено на порядок денний Виконкому. Однак, це принципово інший проект. По-перше, змінилось і ставлення перевізників до громадськості, яка фактично є джерелом їхнього заробітку. По-друге, змінився і начальник Управління транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку: відомство очолила Марина Віркун, яка не просто жваво іде на діалог із громадськістю та журналістами, а й прагне до проведення аналізу ситуації, що склалась. Якщо січневе рішення виконкому ґрунтувалось виключно на інтересах перевізників (на дві сторінки фактично розписано, які бідні та нещасні перевізники), то нинішній проект містить умови, які мають виконати перевізники для того, аби забезпечити комфортні перевезення та відповідати тарифу у 5 грн. В ньому зокрема зазначено наступне:

Перевізникам:

1. Забезпечити виконання умов договорів про організацію перевезень пасажирів автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування м. Херсон (далі – Договір), затверджених графіків та розкладів руху, надати управлінню транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку міської ради доступ до даних GPS -трекерів з метою забезпечення об’єктивної звітності про обсяги виконаної роботи на маршруті та оприлюднення даних GPS-моніторингу у відкритому доступі на офіційному сайті Херсонської міської ради та її виконавчих органів.

2. До 01.01.2018 привести рухомий склад у відповідність до умов договорів та умов конкурсів, забезпечити належний технічний та санітарний стан автобусів, необхідне інформаційне забезпечення транспортних засобів (дані про перевізника, розклади руху, витяги з Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, розмір тарифу на проїзд, наявність пільг на маршруті та перелік категорій громадян, які ними користуються,  тощо), дотримання персоналом вимог законодавства про автомобільний транспорт та захист прав споживачів, у т.ч. щодо обов’язкової видачі проїзних квитків пасажирам, екіпірувати водіїв форменим одягом.

3. Щоденно інформувати управління транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку міської ради про кількість автобусів на маршруті, заміну (зняття) транспортного засобу в разі його несправності та інші випадки, що можуть спричинити порушення графіків та розкладів руху, для щоденного розміщення інформації про обслуговування автобусних маршрутів на офіційному сайті Херсонської міської ради та її виконавчих органів.

4. До 01.04.2019 оновити рухомий склад пасажирського автотранспорту на міських автобусних маршрутах загального користування: використовувати для перевезення пасажирів транспорт І, ІІ класів (середньої та великої пасажиромісткості), загальна пасажиромісткість якого – понад 35 пасажирів.

Управлінню транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку міської ради (Віркун М.А.):

1. До 01.04.2018 здійснити перевірки роботи Перевізників, дотримання ними умов Договорів, зокрема дотримання графіків та розкладів руху, відповідність наявного рухомого складу, зазначеного в додатках до Договорів, належного технічного та санітарного стану, інформаційного забезпечення рухомого складу, вимог до роботи водія тощо. За порушення умов Договорів вжити заходів щодо їхнього розірвання в односторонньому порядку.

2. При проведенні подальших конкурсів з визначення автомобільних перевізників на міських автобусних маршрутах загального користування виключити з умов проведення конкурсів використання на маршрутах міста техніки класу В, надаючи перевагу при залученні для обслуговування автобусних маршрутів загального користування транспорту І, ІІ класів (середньої та великої пасажиромісткості), загальна пасажиромісткість якого – понад 35 пасажирів.

3. Розробити зміни до умов організації та проведення конкурсу на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в м. Херсоні та до Типового договору про організацію перевезень пасажирів автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування з метою посилення відповідальності Перевізника за дотримання умов Договорів, забезпечення належної якості транспортних послуг та пропозиції для впровадження електронного квитка, що дасть можливість контролювати пасажиропотік у громадському транспорті.

Отже, в новому проекті рішення принаймні враховані вимоги громадськості щодо комфорту перевезень, габаритних автобусів (згідно з даним проектом, мають піти у вічність “дельфінчики” – суцільний деструктив, якого немає в жодному обласному центрі). В разі наявності скарг пасажири цілком можуть обґрунтувати свої вимоги та вимагати усунення недоліків.  Тобто два проекти майже не можна порівняти: перший відстоював виключно інтереси перевізників (до речі, суб’єктом його подання був Ігор Козаков), другий вже містить компромісні пропозиції (суб’єкт подання – міський голова Володимир Миколаєнко).

Таким чином, громадськість Херсона здійснила те, чого не очікував ніхто: втримала вартість проїзду на рівні 3 грн. понад півроку через небажання перевізників покращувати умови перевезень. Подібних прикладів Україна має вкрай мало: свіжим є приклад Конотопу, де міський голова особисто втрутився в питання перевезень і змусив перевізників навіть знизити вартість проїзду через необгрунтованість тарифів.

По п’ять чи по три?

Наразі перевезення в Херсоні далекі від ідеальних. Громадськість вимагає спочатку привести до ладу становище, а вже потім – за результатами – говорити про підвищення вартості проїзду. Як можна робити дорожчим те, що не відповідає даній ціні? Подивимось, чи дотримуються такої думки члени херсонського Виконкому, які не можуть зібратись для вирішення цього питання вже вдруге.

Автор: Євгенія Вірлич

Please like & share:
Виконком
маршрутки
проїзд
тариф